Τρεις από τους επτά νομούς της κεντρικής Μακεδονίας, η Θεσσαλονίκη, η Χαλκιδική και η Ημαθία, περιλαμβάνονται στη «μαύρη» λίστα των πιο επικίνδυνων νομών με βάση τα τροχαία ατυχήματα που καταγράφηκαν στα όριά τους το 2008. Μέτριας επικινδυνότητας χαρακτηρίζεται ο νομός Πέλλας, ενώ χαμηλής επικινδυνότητας τείνουν να χαρακτηριστούν οι νομοί Πιερίας, Σερρών και Κιλκίς.
Τα παραπάνω στοιχεία καταγράφει για το έτος 2008 η ετήσια έρευνα που εκπονεί το Εργαστήριο Συστημάτων Χρηματοοικονομικής Διοίκησης του Πολυτεχνείου Κρήτης, για το χαρακτηρισμό της επικινδυνότητας και την ταξινόμηση των νομών της Ελλάδας με βάση τα τροχαία ατυχήματα που έχουν καταγραφεί.
Τα στοιχεία που μελετήθηκαν αφορούν τα θανατηφόρα τροχαία, τα ατυχήματα με σοβαρές αλλά και ελαφρές σωματικές βλάβες, τους νεκρούς από τροχαία, τους σοβαρά και τους ελαφρά τραυματίες.
Η έρευνα, την οποία εκπόνησαν ο καθηγητής, διευθυντής του Εργαστηρίου Συστημάτων Χρηματοοικονομικής Διοίκησης Κωνσταντίνος Ζοπουνίδης, ο διδάκτωρ του Πολυτεχνείου Κρήτης Μιχάλης Νικολαράκης και ο επίκουρος καθηγητής του Πολυτεχνείου Κρήτης Μιχάλης Δούμπος, διαπιστώνει ότι το 2008 στα θανατηφόρα ατυχήματα και στους νεκρούς καταγράφηκε μικρή μείωση κατά 3,5% και 3,3% αντίστοιχα, σε σχέση με το 2007. «Επειδή όμως τα στοιχεία είναι προσωρινά», σημειώνεται στην έκθεση, «υπάρχει η εκτίμηση ότι ο αριθμός των νεκρών θα ανέλθει περίπου στα 1.600 άτομα (το 2007 τα προσωρινά στοιχεία της ΕΣΥΕ έδιναν 1.578 νεκρούς και τα οριστικά κατέληξαν στους 1.612)». Αύξηση, κατά 5,4%, παρατηρήθηκε στους σοβαρά τραυματίες, ενώ τα ελαφρά τραυματισθέντα άτομα ήταν 16.918.
«Ο αριθμός των νεκρών φαίνεται παγιωμένος τα τελευταία χρόνια γύρω στα 1.600 άτομα και παρουσιάζει μεγάλη δυσκολία να μειωθεί κάτω από το όριο αυτό», σχολιάζουν οι ερευνητές, ενώ υπογραμμίζουν ότι «σύμφωνα με το β' εθνικό στρατηγικό σχέδιο για τη μείωση των τροχαίων ατυχημάτων στην Ελλάδα ο αριθμός των νεκρών για το 2008 θα έπρεπε να ήταν 1.222, ενώ είναι 1.559, άρα υπάρχει απόκλιση 337 ατόμων (21%). Η Ελλάδα είναι από τις λίγες χώρες της ΕΕ που δεν έχουν κάνει ουσιαστική προσπάθεια για την επίτευξη αυτού του στόχου», υπογραμμίζουν.
Οι ερευνητές σχολιάζουν και τον Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας, λέγοντας ότι «παρά την εφαρμογή του νέου ΚΟΚ από τον Ιούνιο του 2007, με πολύ αυστηρές και μεγάλες χρηματικές ποινές, οι νεκροί και γενικά τα τροχαία ατυχήματα μειώθηκαν ελάχιστα, ενώ θα αναμενόταν μεγαλύτερη συμμόρφωση των οδηγών και μείωση γενικά όλων των ατυχημάτων, πράγμα που δεν έγινε. Αρα ή δεν εφαρμόζονται συστηματικά από τις υπηρεσίες τροχαίας η αστυνόμευση και οι έλεγχοι που θα πρέπει να γίνονται ή χρειάζεται να ληφθούν άλλα, πιο δραστικά μέτρα, όχι όμως εισπρακτικού χαρακτήρα, ιδιαίτερα σε περίοδο οικονομικής κρίσης, αλλά προς την κατεύθυνση της ενημέρωσης, της αστυνομικής παρουσίας στα επικίνδυνα σημεία και της συμβολής της τοπικής αυτοδιοίκησης με δραστηριοποίηση της Δημοτικής Αστυνομίας και των τοπικών κοινωνιών ή συλλόγων. Γενικότερα χρειάζεται ένας επανασχεδιασμός όλης της πολιτικής οδικής ασφάλειας από τα εμπλεκόμενα υπουργεία».
Οι ερευνητές υπογραμμίζουν ότι «το β' στρατηγικό σχέδιο για την οδική ασφάλεια ''Καθ' οδόν 2006 - 2010'' φαίνεται ότι έχει εγκαταλειφθεί και δεν εφαρμόζεται. Δίνεται η εντύπωση ότι κανένας δεν ασχολείται με το πρόβλημα των τροχαίων ατυχημάτων. Για να επιτευχθεί τόσο ο στόχος των 1.222 νεκρών του 2009, όσο και των 1.050 του έτους 2010 θα πρέπει να εκπονηθεί και να εφαρμοστεί συγκεκριμένο σχέδιο ανά περιοχή και κατηγορία ατυχήματος. Κάποιοι αρμόδιοι πρέπει να ασχοληθούν επισταμένως και να αναλάβουν πρωτοβουλίες».
Οι ίδιοι τονίζουν ότι εάν δεν ληφθούν δραστικότερα μέτρα αστυνόμευσης με νομοθετημένη απαγόρευση ακυρώσεως των προστίμων, συνδυασμένα με εκστρατεία ενημέρωσης των πολιτών για απόκτηση καλύτερης κυκλοφοριακής αγωγής, τα τροχαία ατυχήματα θα παραμείνουν σε υψηλούς δείκτες σε σύγκριση με τις υπόλοιπες ευρωπαϊκές χώρες. Καταλήγοντας επισημαίνουν ότι «κάποιες περιοχές χρειάζονται έκτακτα μέτρα, γιατί παρουσιάζουν χρόνιο πρόβλημα παρά τη βελτίωση του οδικού δικτύου».
Τη δική τους εξήγηση για την ετήσια θυσία στο βωμό της ασφάλτου δίνουν οι ειδικοί. Επισημαίνουν ότι ο πιο βασικός παράγοντας για τα τροχαία είναι ο άνθρωπος, χωρίς όμως να παραβλέπουν την κατάσταση του οδικού δικτύου.
«Η οδική ασφάλεια εξακολουθεί να αποτελεί μια μεγάλη πληγή για την Ελλάδα», αναφέρει ο συγκοινωνιολόγος Σταύρος Κωνσταντινίδης. «Οι τρεις παράγοντες που συνθέτουν το πρόβλημα είναι οι εξής: οδηγός, όχημα, οδός.
Στην Ελλάδα, ως προς τον οδηγό, έχουμε ένα οριακά διαβλητό σύστημα έκδοσης διπλωμάτων οδήγησης, με πλημμελή εκπαίδευση και διαβλητό τρόπο εξέτασης, παράλληλα με ανύπαρκτη κυκλοφοριακή αγωγή», επισημαίνει.
Οσον αφορά στις οδούς, όπως αναφέρει ο κ. Κωνσταντινίδης, με τη δημιουργία αναβαθμισμένων κεντρικών αυτοκινητοδρόμων, όπως η Εγνατία οδός, το πραγματικό πρόβλημα της οδικής ασφάλειας μεταφέρεται στο επαρχιακό δίκτυο και στις περιαστικές περιοχές. «Η κατάσταση του επαρχιακού δικτύου είναι πραγματικά απαράδεκτη. Λείπουν ακόμη και πινακίδες σήμανσης οι οποίες και μόνο με την τοποθέτησή τους θα συνέβαλλαν στη μείωση των τροχαίων», λέει ο συγκοινωνιολόγος.
Τέλος, σχετικά με τα οχήματα, εξηγεί ότι τα τελευταία χρόνια υπάρχει μια θεαματική τεχνολογική βελτίωσή τους. «Από τη μια ενισχύθηκαν τα συστήματα ασφαλείας, από την άλλη όμως πολλά αυτοκίνητα μπορούν πλέον να αναπτύξουν πολύ υψηλές ταχύτητες, κάτι που στα χέρια οδηγών με μικρή εκπαίδευση μπορεί να αποδειχθεί φονικό όπλο», καταλήγει.
Στον παράγοντα «άνθρωπο» εντοπίζει το μεγαλύτερο μέρος του προβλήματος ο γενικός επιθεωρητής ΕΛΑΣ Βορείου Ελλάδος, Στέργιος Αποστολίδης, χωρίς να παραβλέπει και την κατάσταση του οδικού δικτύου. «Πολλοί οδηγούν μεθυσμένοι, χωρίς να φορούν ζώνη ασφαλείας, χωρίς να τηρούν αποστάσεις ασφαλείας, με υπερβολική ταχύτητα ή ενώ είναι κουρασμένοι και νιώθουν υπνηλία. Η παρουσία της Αστυνομίας από μόνη της δεν φτάνει για να πάψουν τα τροχαία», επισημαίνει ο κ. Αποστολίδης.
Ο διευθυντής της Τροχαίας Θεσσαλονίκης, Κώστας Μπλετσογιάννης, αναφέρει ότι στη Θεσσαλονίκη υπάρχει μια μικρή μείωση των νεκρών από τροχαία, αλλά ότι δυστυχώς τα περισσότερα δυστυχήματα στο νομό γίνονται κυρίως στο κέντρο της πόλης και αφορούν παρασύρσεις πεζών. «Προσπαθούμε να παρεμβαίνουμε όπου είναι δυνατό. Διοργανώνουμε εκδηλώσεις στις οποίες συμμετέχουν μαθητές, προκειμένου να τους διδάξουμε κυκλοφοριακή αγωγή, εκδίδουμε ενημερωτικά φυλλάδια, ελέγχουμε τα σχολικά λεωφορεία, καταγράψαμε τα σημεία όπου συμβαίνουν συχνά ατυχήματα και τα επιτηρούμε. Ομως η απροσεξία των οδηγών, η κούραση, η υπνηλία, η χρήση κινητού τηλεφώνου την ώρα της οδήγησης κοστίζουν σε ανθρώπινες ζωές», υπογραμμίζει ο κ. Μπλετσογιάννης.
Οι εταιρίες οδικής βοήθειας : «Αν δεν αλλάξει η νοοτροπία του Ελληνα οδηγού, δεν πρόκειται να έχουμε βελτίωση επί της ουσίας», σημειώνει ο διευθυντής κίνησης της Express Service, Ηλίας Κεχαγιάς. Ο ίδιος προσθέτει ότι είναι σε όλους γνωστή η επικινδυνότητα των ελληνικών δρόμων, όμως οι οδηγοί εξακολουθούν να... πατούν τέρμα το γκάζι. «Δεν είναι μόνο η επικινδυνότητα των δρόμων ή η μη επαρκής αστυνόμευση που συντελούν στα τροχαία, καθώς ο παράγοντας άνθρωπος είναι αυτός που παίζει το μεγαλύτερο ρόλο», υπογραμμίζει ο κ. Κεχαγιάς.
Οι οδικοί άξονες δεν είναι αυτοί που θα έπρεπε από τεχνικής άποψης, η Τροχαία δεν παίρνει ουσιαστικά μέτρα, τα αυτοκίνητα είναι πολλά, οι επαρχιακοί δρόμοι είναι εγκαταλελειμμένοι και εμείς οι οδηγοί δεν επιδεικνύουμε σωστή οδηγική συμπεριφορά, καθώς τρέχουμε πάνω από το όριο ταχύτητας, δεν τηρούμε αποστάσεις και πέφτουμε από τη μια παράβαση στην άλλη. Το... κοκτέιλ αυτό είναι θανατηφόρο, με αποτέλεσμα να θρηνούμε πολλούς νεκρούς κάθε χρόνο», επισημαίνει ο διευθυντής κίνησης της Intersalonika Παναγιώτης Μπαρμπής.
Οι έξι πιο επικίνδυνοι νομοί είναι οι Κορινθίας, Αιτωλοακαρνανίας, Χαλκιδικής, Αργολίδας, Βοιωτίας και Φθιώτιδας. Ασφαλέστερος είναι ο νομός Λευκάδας, τον οποίο ακολουθούν το Λασίθι, η Φλώρινα, η Ευρυτανία, η Λάρισα, το Ρέθυμνο και τα Γρεβενά.
Στην πρώτη θέση βρίσκεται ο νομός Κορινθίας όπως και τα δύο προηγούμενα χρόνια. «Η κατάσταση του νομού από άποψη οδικής ασφάλειας είναι η χειρότερη δυνατή και χρονίζουσα, αλλά κανείς δεν συγκινείται», επισημαίνεται στην έρευνα.
«Στην 3η θέση βρίσκεται ο νομός Χαλκιδικής που το 2007 είχε καταταχθεί 11ος και το 2006 4ος. Διαπιστώνεται δηλαδή ότι η βελτίωσή του ήταν πρόσκαιρη, άρα θα πρέπει να αναλυθούν τα αίτια της επιδείνωσης. Τα θανατηφόρα αυξήθηκαν από 20 σε 25 με 26 νεκρούς και οι σοβαρά τραυματισθέντες από 28 ανήλθαν σε 54, ενώ οι ελαφρά ήταν 201 έναντι 161 το 2007», αναφέρεται.
Ο νομός Θεσσαλονίκης κατατάχθηκε στη 16η θέση όπως και το 2007, τα θανατηφόρα ήταν 92 έναντι 94, οι νεκροί 99 από 104, τα ατυχήματα με τραυματισμό ήταν 1.746 από 1.698 και οι ελαφρά τραυματίες 2.111 έναντι 2.381 το 2007.
Ο νομός Καβάλας από την 4η για το 2007 θέση βελτιώθηκε και κατέλαβε την10η για το 2008 με 32 νεκρούς έναντι 41.
Μεγάλη αύξηση στα ατυχήματα είχε ο νομός Ημαθίας που κατατάχθηκε στη 17η θέση από την 26η του 2007 με τους νεκρούς να αγγίζουν τους 26 από 22 που ήταν το 2007 και τους σοβαρά τραυματίες να φτάνουν τους 38 από 21 που ήταν τον προηγούμενο χρόνο.
Πηγή : "Αγγελιοφόρος"
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου